Antwoord van de burgemeester

Geachte heer Meersman,

Beste Paul,


We waarderen de inzet en reflecties van de Grootouders van het klimaat.

Enkel via een open en transparante dialoog zullen we onze lokale

klimaatdoelen kunnen realiseren en daar willen we samen met alle

constructieve Bruggelingen aan werken.


Jullie kritische bedenking bij onze vraag of de stad Brugge daartoe

voldoende uitgerust is verwondert ons. Het burgemeestersconvenant is een

bottom-up initiatief van Europese en ondertussen wereldwijde

burgemeesters die het samen met hun bewoners het voortouw willen nemen

in de klimaattransitie door zichzelf een aantal klimaatdoelen op te

leggen en daartoe lokale actie te ondernemen. De realisatie van deze

doelen is natuurlijk rechtstreeks afhankelijk van de mogelijkheden die

een lokaal bestuur daartoe heeft. Eén van de belangrijke en misschien

wel de belangrijkste doelstellingen van het convenant is dan ook om

hogere overheden te stimuleren om de nodige ondersteuning daartoe te

voorzien. Daarbij gaat het zowel om financiële mogelijkheden als het

aanpassen van de regelgeving (wetten, decreten) en de fiscaliteit.


Het siert de grootouders voor het Klimaat dat ze de rol van het lokale

stadsbestuur zoveel mogelijkheden toedicht, maar de realiteit is

natuurlijk dat de Stad Brugge niét alle sleutels in handen heeft om de

klimaatdoelen op haar eentje te realiseren. De stad Brugge kan

bijvoorbeeld het gebruik van de fiets stimuleren, maar is voor de

realisatie van fietsinfrastructuur in grote mate afhankelijk van

budgetten van de Vlaamse overheid om deze investeringen te versterken.


Net zo wat betreft de verdere uitbouw van het openbaar vervoer waar de

budgetten van de Lijn een Vlaamse bevoegdheid zijn en we dus als lokaal

bestuur afhankelijke zijn van de financiële ruimte die op Vlaamse niveau

daartoe gecreëerd wordt. Ook mbt. de noodzakelijke renovatiegolf is de

stad Brugge grotendeels afhankelijk van regelgeving en fiscaliteit die

geregeld wordt op een hoger beleidsniveau: de regelgeving ikv.

mijnverbouw-premie en mijnverbouwlening zijn belangrijke instrumenten,

maar de omkadering om deze instrumenten ook te promoten bij Bruggelingen

moet de stad zelf uitbouwen en financieren.


Evenzo voor de renovatie en uitbreiding van warmtenetten is de stad

Brugge afhankelijk van Vlaamse regelgeving en subsidies. We klagen niet

en proberen alle mogelijke kanalen om extra financiering van Europese,

federale of Vlaamse opportuniteiten te benutten, maar we moeten tegelijk

blijven benadrukken en pleiten bij Vlaamse, Federale en Europese

beleidsmakers dat de noodzakelijk hefbomen voor lokale stedelijke

klimaattransitie mogelijk gemaakt moet worden door ook de regelgeving,

fiscaliteit en financiering daartoe aan te passen.


De stad Brugge heeft in de afgelopen periode zoals reeds aangehaald

binnen de meerjarenplanning 2019-2025 extra ruimte gecreëerd en waar

mogelijk extra financiering via projecten en nieuwe subsidielijnen

binnengehaald. We zijn daar natuurlijk blij mee, maar moeten natuurlijk

niet ook niet naïef zijn. De stad Brugge ontvangt in het kader van het

lokaal Energie- en Klimaatpact van Vlaanderen jaarlijks een ongeveer

675.000 Euro (497.000 via LEKP 1.0 en 176.000 via LEKP 2.0), wat veel

klinkt, maar zeer weinig is tegenover de doelen die daarmee samenhangen.

Zo wordt verwacht dat we tegen 2030 1 m extra fietspad voorzien per

inwoner, wat voor Brugge betekent 118 km extra fietspaden.


De fietsersbond raamt zelf de gemiddelde kost van 1 km fietspad op

ongeveer 1 miljoen Euro, wat bekent dat we met onze extra subsidie van

675.000 Euro per jaar welgeteld 0,7 km extra fietspad kunnen aanleggen

of nog geen 6 km tegen 2030. Natuurlijk zijn er bijkomende Vlaamse

middelen te bepleiten en bekomen bij de Vlaamse overheid en daar zijn

we ook in geslaagd. Maar het schetst meteen ook de uitdaging waar we als

stad voor staan. Extra financiële ondersteuning, aangepaste regelgeving

en fiscaliteit zal onvermijdelijk zijn. De stad Brugge kan dit alleen

niet ophoesten, gelet ook de vele andere kerntaken waar de Stad Brugge

haar rol in moet blijven vervullen.


Door het burgemeestersconvenant te ondertekenen wil de Stad Brugge haar

ambities afstemmen op de vele andere steden en de internationale

klimaatambities ikv. de akkoorden van Parijs en Glasgow. Het grote

aantal steden moet ook meteen een hefboom vormen om Europese, Federale

en Vlaamse bestuurders te mobiliseren om de nodige ruimte daartoe te

helpen creëren. Niet tekenen van het convenant is voor dit stadsbestuur

geen optie: we willen vanuit de lokale dynamiek en noodzaak mee deze

internationale beweging versterken en bij zowel lokale bevolking als

hogere overheid aandringen op concrete klimaatvriendelijke actie.


Het idee van een klimaatlening is onderzocht door de financieel

beheerder en is door het stadsbestuur niet opportuun geacht in de

huidige financiële toestand van de stad. We zullen dus op een andere

manier moeten onderzoeken hoe we extra financiële ruimte kunnen creëren

om de vele doelen en ambities die ikv. het klimaatplan moeten

gerealiseerd worden kunnen realiseren. Er wordt een meer gedetailleerde

financiële doorrekening opgemaakt in de loop van 2023. Op basis van

deze studie zal moeten blijken welke effectieve meerkosten er zullen

zijn en welke mogelijkheden tot financiering daartoe bestaan.


Jullie bezorgdheid met betrekking tot de renovatiesnelheid van

particuliere woningen is terecht en ook de onze. Er zijn ondertussen een

aantal voorbereidende acties lopende, waaronder de aangepaste

opknappremie, het verplichte conformiteitsattest, de buurtgerichte

projecten, een aantal energieavonden. Deze initiatieven kunnen rekenen

op veel interesse. De stad Brugge wil met de steun van het vermelde

Lokaal Energie- en Klimaatpact sterken inzetten op de ondersteuning van

woningrenovatie en zal daartoe haar kader versterken met 2 extra

personeelsleden en een betere afstemming van de lokale actoren die rond

woningrenovatie actief zijn. We willen daar in het voorjaar van 2023 mee

te starten. Natuurlijk gaan deze 2 extra medewerker geen 14.000

woningrenovaties begeleiden, er zullen dus ook andere actoren en

instrumenten moeten ontwikkeld worden om deze ambities te realiseren. We

gaan er van uit dat ook heel wat Bruggelingen op eigen houtje hun

woningrenovatie zullen realiseren, in samenwerking met private

bouwpartners. Wat het gezamenlijk effect zal zijn van deze acties zal

moeten blijken.


De ambitie blijft om op basis van het warmtezoneringsplan de collectieve

warmtevoorziening door middel van warmtenetten waar mogelijk te

realiseren. De renovatie en verdere uitbreiding van het IVBO warmtenet

staat daarbij voorop en is gepland voor de komende jaren. De effectieve

uitrol van een of meerdere warmtenetten in de binnenstad zal afhankelijk

zijn van heel wat factoren die verder onderzoek vragen en waar binnen de

klimaatwerkbank warmtenet verder op gezocht wordt. Dat mag eigenaars en

beheerders van woningen en gebouwen zowel in binnenstad als rand er niet

van weerhouden om ondertussen zelf aan de slag te gaan met mogelijke

alternatieve oplossingen. Zo geeft de warmtezoneringskaart voor heel wat

gebieden van het grondgebied Brugge aan dat een individuele oplossing

(warmtepomp) noodzakelijk zal zijn.


We hopen met de 'inspiratiekaart woningrenovatie' die opgemaakt wordt in

opdracht van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten in de loop

van 2023 een betere inzicht te krijgen waar het potentieel voor

collectieve woningrenovatie het grootst is. We zijn er ons ten volle van

bewust dat we ook heel wat andere actoren -bouwsector, immosector,

aannemers, architecten- zullen moeten mobiliseren om mee deze

renovatiegolf te helpen realiseren. We willen daartoe een

klimaatwerkbank 'woningrenovatie' opstarten. Daarbij zal inderdaad ook

moeten bewaakt worden hoe we ook voor de minder vermogende Bruggelingen

deze noodzakelijk klimaattransitie betaalbaar houden.


Met betrekking tot windenergie onderzoeken we graag de suggestie om in

het klimaatfestival Klimax een aanbod te voorzien rond windenergie en de

ambities bij de diverse actoren en dit in samenwerking met alle

geïnteresseerden. Bij de verdere voorbereiding van het Klimax festival

kan dit idee zeker verder vorm krijgen.


Met betrekking tot hernieuwbare energie zijn ook wij tevreden dat ook de

sociale huisvestingsmaatschappij nu volop de kaart trekt van

hernieuwbare energie. Naast het vermelde project ism. Aster onderzoekt

de huisvestingmaatschappij Vivendo welke mogelijkheden er nog zijn rond

renovatie van het bestaande woningpatrimonium en het klimaatneutraal

maken van de verwarming en elektriciteit. Van zodra deze plannen

concreter worden zullen deze met meer in detail toegelicht worden.


De eerste beleidsgroep BruggeNaarMorgen werd georganiseerd op 9 januari

jl. Samen met vertegenwoordigers van WVI, Fluvius, IVBO, PoAB en het

stadsbestuur werden een aantal van de door jullie aangehaalde

uitdagingen besproken. Er is alvast bij iedereen de wil aanwezig om de

vooropgestelde klimaatdoelen in Brugge te helpen realiseren. Met de

verdere uitbouw van de Brugse Kilmaatalliantie, met naast de

beleidsgroep ook nog de klankbordgroep, enkele klimaatwerkbanken en het

groeiende Open Netwerk, hopen we steeds meer Bruggelingen, organisaties,

ondernemingen te mobiliseren om mee concrete actie op te nemen.


We danken alvast de Grootouders voor het Klimaat voor de suggesties en

concrete actie die opgenomen worden om deze klimaatdoelen samen te

helpen realiseren.


Met beleefde groet


Dirk De fauw

Burgemeester

HET BRUGSE KLIMAATPLAN


Tegen 2030 willen we de lokale uitstoot van CO₂ in Brugge verminderen met bijna de helft. Samen met alle Bruggelingen en Brugse organisaties, verenigingen, ondernemingen vormen we ‘BruggeNaarMorgen, samen naar een klimaatneutraal en -robuust Brugge tegen 2050’.