Geachte heer Meersman,
Beste Paul,
We waarderen de inzet en reflecties van de Grootouders van het klimaat.
Enkel via een open en transparante dialoog zullen we onze lokale
klimaatdoelen kunnen realiseren en daar willen we samen met alle
constructieve Bruggelingen aan werken.
Jullie kritische bedenking bij onze vraag of de stad Brugge daartoe
voldoende uitgerust is verwondert ons. Het burgemeestersconvenant is een
bottom-up initiatief van Europese en ondertussen wereldwijde
burgemeesters die het samen met hun bewoners het voortouw willen nemen
in de klimaattransitie door zichzelf een aantal klimaatdoelen op te
leggen en daartoe lokale actie te ondernemen. De realisatie van deze
doelen is natuurlijk rechtstreeks afhankelijk van de mogelijkheden die
een lokaal bestuur daartoe heeft. Eén van de belangrijke en misschien
wel de belangrijkste doelstellingen van het convenant is dan ook om
hogere overheden te stimuleren om de nodige ondersteuning daartoe te
voorzien. Daarbij gaat het zowel om financiële mogelijkheden als het
aanpassen van de regelgeving (wetten, decreten) en de fiscaliteit.
Het siert de grootouders voor het Klimaat dat ze de rol van het lokale
stadsbestuur zoveel mogelijkheden toedicht, maar de realiteit is
natuurlijk dat de Stad Brugge niét alle sleutels in handen heeft om de
klimaatdoelen op haar eentje te realiseren. De stad Brugge kan
bijvoorbeeld het gebruik van de fiets stimuleren, maar is voor de
realisatie van fietsinfrastructuur in grote mate afhankelijk van
budgetten van de Vlaamse overheid om deze investeringen te versterken.
Net zo wat betreft de verdere uitbouw van het openbaar vervoer waar de
budgetten van de Lijn een Vlaamse bevoegdheid zijn en we dus als lokaal
bestuur afhankelijke zijn van de financiële ruimte die op Vlaamse niveau
daartoe gecreëerd wordt. Ook mbt. de noodzakelijke renovatiegolf is de
stad Brugge grotendeels afhankelijk van regelgeving en fiscaliteit die
geregeld wordt op een hoger beleidsniveau: de regelgeving ikv.
mijnverbouw-premie en mijnverbouwlening zijn belangrijke instrumenten,
maar de omkadering om deze instrumenten ook te promoten bij Bruggelingen
moet de stad zelf uitbouwen en financieren.
Evenzo voor de renovatie en uitbreiding van warmtenetten is de stad
Brugge afhankelijk van Vlaamse regelgeving en subsidies. We klagen niet
en proberen alle mogelijke kanalen om extra financiering van Europese,
federale of Vlaamse opportuniteiten te benutten, maar we moeten tegelijk
blijven benadrukken en pleiten bij Vlaamse, Federale en Europese
beleidsmakers dat de noodzakelijk hefbomen voor lokale stedelijke
klimaattransitie mogelijk gemaakt moet worden door ook de regelgeving,
fiscaliteit en financiering daartoe aan te passen.
De stad Brugge heeft in de afgelopen periode zoals reeds aangehaald
binnen de meerjarenplanning 2019-2025 extra ruimte gecreëerd en waar
mogelijk extra financiering via projecten en nieuwe subsidielijnen
binnengehaald. We zijn daar natuurlijk blij mee, maar moeten natuurlijk
niet ook niet naïef zijn. De stad Brugge ontvangt in het kader van het
lokaal Energie- en Klimaatpact van Vlaanderen jaarlijks een ongeveer
675.000 Euro (497.000 via LEKP 1.0 en 176.000 via LEKP 2.0), wat veel
klinkt, maar zeer weinig is tegenover de doelen die daarmee samenhangen.
Zo wordt verwacht dat we tegen 2030 1 m extra fietspad voorzien per
inwoner, wat voor Brugge betekent 118 km extra fietspaden.
De fietsersbond raamt zelf de gemiddelde kost van 1 km fietspad op
ongeveer 1 miljoen Euro, wat bekent dat we met onze extra subsidie van
675.000 Euro per jaar welgeteld 0,7 km extra fietspad kunnen aanleggen
of nog geen 6 km tegen 2030. Natuurlijk zijn er bijkomende Vlaamse
middelen te bepleiten en bekomen bij de Vlaamse overheid en daar zijn
we ook in geslaagd. Maar het schetst meteen ook de uitdaging waar we als
stad voor staan. Extra financiële ondersteuning, aangepaste regelgeving
en fiscaliteit zal onvermijdelijk zijn. De stad Brugge kan dit alleen
niet ophoesten, gelet ook de vele andere kerntaken waar de Stad Brugge
haar rol in moet blijven vervullen.
Door het burgemeestersconvenant te ondertekenen wil de Stad Brugge haar
ambities afstemmen op de vele andere steden en de internationale
klimaatambities ikv. de akkoorden van Parijs en Glasgow. Het grote
aantal steden moet ook meteen een hefboom vormen om Europese, Federale
en Vlaamse bestuurders te mobiliseren om de nodige ruimte daartoe te
helpen creëren. Niet tekenen van het convenant is voor dit stadsbestuur
geen optie: we willen vanuit de lokale dynamiek en noodzaak mee deze
internationale beweging versterken en bij zowel lokale bevolking als
hogere overheid aandringen op concrete klimaatvriendelijke actie.
Het idee van een klimaatlening is onderzocht door de financieel
beheerder en is door het stadsbestuur niet opportuun geacht in de
huidige financiële toestand van de stad. We zullen dus op een andere
manier moeten onderzoeken hoe we extra financiële ruimte kunnen creëren
om de vele doelen en ambities die ikv. het klimaatplan moeten
gerealiseerd worden kunnen realiseren. Er wordt een meer gedetailleerde
financiële doorrekening opgemaakt in de loop van 2023. Op basis van
deze studie zal moeten blijken welke effectieve meerkosten er zullen
zijn en welke mogelijkheden tot financiering daartoe bestaan.
Jullie bezorgdheid met betrekking tot de renovatiesnelheid van
particuliere woningen is terecht en ook de onze. Er zijn ondertussen een
aantal voorbereidende acties lopende, waaronder de aangepaste
opknappremie, het verplichte conformiteitsattest, de buurtgerichte
projecten, een aantal energieavonden. Deze initiatieven kunnen rekenen
op veel interesse. De stad Brugge wil met de steun van het vermelde
Lokaal Energie- en Klimaatpact sterken inzetten op de ondersteuning van
woningrenovatie en zal daartoe haar kader versterken met 2 extra
personeelsleden en een betere afstemming van de lokale actoren die rond
woningrenovatie actief zijn. We willen daar in het voorjaar van 2023 mee
te starten. Natuurlijk gaan deze 2 extra medewerker geen 14.000
woningrenovaties begeleiden, er zullen dus ook andere actoren en
instrumenten moeten ontwikkeld worden om deze ambities te realiseren. We
gaan er van uit dat ook heel wat Bruggelingen op eigen houtje hun
woningrenovatie zullen realiseren, in samenwerking met private
bouwpartners. Wat het gezamenlijk effect zal zijn van deze acties zal
moeten blijken.
De ambitie blijft om op basis van het warmtezoneringsplan de collectieve
warmtevoorziening door middel van warmtenetten waar mogelijk te
realiseren. De renovatie en verdere uitbreiding van het IVBO warmtenet
staat daarbij voorop en is gepland voor de komende jaren. De effectieve
uitrol van een of meerdere warmtenetten in de binnenstad zal afhankelijk
zijn van heel wat factoren die verder onderzoek vragen en waar binnen de
klimaatwerkbank warmtenet verder op gezocht wordt. Dat mag eigenaars en
beheerders van woningen en gebouwen zowel in binnenstad als rand er niet
van weerhouden om ondertussen zelf aan de slag te gaan met mogelijke
alternatieve oplossingen. Zo geeft de warmtezoneringskaart voor heel wat
gebieden van het grondgebied Brugge aan dat een individuele oplossing
(warmtepomp) noodzakelijk zal zijn.
We hopen met de 'inspiratiekaart woningrenovatie' die opgemaakt wordt in
opdracht van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten in de loop
van 2023 een betere inzicht te krijgen waar het potentieel voor
collectieve woningrenovatie het grootst is. We zijn er ons ten volle van
bewust dat we ook heel wat andere actoren -bouwsector, immosector,
aannemers, architecten- zullen moeten mobiliseren om mee deze
renovatiegolf te helpen realiseren. We willen daartoe een
klimaatwerkbank 'woningrenovatie' opstarten. Daarbij zal inderdaad ook
moeten bewaakt worden hoe we ook voor de minder vermogende Bruggelingen
deze noodzakelijk klimaattransitie betaalbaar houden.
Met betrekking tot windenergie onderzoeken we graag de suggestie om in
het klimaatfestival Klimax een aanbod te voorzien rond windenergie en de
ambities bij de diverse actoren en dit in samenwerking met alle
geïnteresseerden. Bij de verdere voorbereiding van het Klimax festival
kan dit idee zeker verder vorm krijgen.
Met betrekking tot hernieuwbare energie zijn ook wij tevreden dat ook de
sociale huisvestingsmaatschappij nu volop de kaart trekt van
hernieuwbare energie. Naast het vermelde project ism. Aster onderzoekt
de huisvestingmaatschappij Vivendo welke mogelijkheden er nog zijn rond
renovatie van het bestaande woningpatrimonium en het klimaatneutraal
maken van de verwarming en elektriciteit. Van zodra deze plannen
concreter worden zullen deze met meer in detail toegelicht worden.
De eerste beleidsgroep BruggeNaarMorgen werd georganiseerd op 9 januari
jl. Samen met vertegenwoordigers van WVI, Fluvius, IVBO, PoAB en het
stadsbestuur werden een aantal van de door jullie aangehaalde
uitdagingen besproken. Er is alvast bij iedereen de wil aanwezig om de
vooropgestelde klimaatdoelen in Brugge te helpen realiseren. Met de
verdere uitbouw van de Brugse Kilmaatalliantie, met naast de
beleidsgroep ook nog de klankbordgroep, enkele klimaatwerkbanken en het
groeiende Open Netwerk, hopen we steeds meer Bruggelingen, organisaties,
ondernemingen te mobiliseren om mee concrete actie op te nemen.
We danken alvast de Grootouders voor het Klimaat voor de suggesties en
concrete actie die opgenomen worden om deze klimaatdoelen samen te
helpen realiseren.
Met beleefde groet
Dirk De fauw
Burgemeester
Tegen 2030 willen we de lokale uitstoot van CO₂ in Brugge verminderen met bijna de helft. Samen met alle Bruggelingen en Brugse organisaties, verenigingen, ondernemingen vormen we ‘BruggeNaarMorgen, samen naar een klimaatneutraal en -robuust Brugge tegen 2050’.
Grootouders voor het klimaat Brugge © Alle rechten voorbehouden