Antwoord van de burgemeester op de vraag naar concrete opvolging van het Brugs klimaatplan

Geachte heer, mevrouw,

Beste grootouders voor het klimaat,


Met aandacht heb ik jullie reactie van 16 november 2022 gelezen en waardeer ik jullie betrokkenheid en suggesties. De monitoring van het klimaatplan 2030 is in het klimaatplan 2030 aangekondigd en is, zoals jullie aangeven, noodzakelijk om de vorderingen van het klimaatplan bij te houden en waar nodig bij te
sturen.


Op het open netwerkmoment “Brugge Naar Morgen” op 13 oktober 2022 werden de eerste resultaten voorgesteld en een aantal lessen getrokken. Tijdens dit moment werd ook de Brugse Klimaatalliantie “Brugge Naar Morgen” voorgesteld waarmee we de samenwerking tussen de verschillende partners in Brugge verder willen stimuleren en structureren. Deze samenwerking zal essentieel zijn om onze klimaatdoelen te halen. De monitoring zal zowel in de beleidsgroep als de klankbordgroep
opgevolgd worden. De grootouders voor het klimaat zijn vertegenwoordigd in de klankbordgroep “Brugge Naar Morgen” en zullen dus vanop de eerste rij samen met andere deskundigen en betrokkenen de uitrol van het klimaatplan 2030 kunnen opvolgen.


Het voorstel voor een duidelijk cijferbord werd reeds eerder geformuleerd en is o.i. met de eerste monitoring al ruimschoots beantwoord. Het stadsbestuur staat alvast open voor voorstellen van de
klankbordgroep en de grootouders voor het klimaat om dit cijferbord te verbeteren.


Dat er voor de realisatie van de Brugse, bij uitbreiding Vlaamse en Europese klimaatdoelen, nog een tandje moet bijgestoken worden is een understatement. De vraag is of een lokale bestuur daartoe financieel uitgerust is én de sleutels in handen heeft om daar structureel verandering in te brengen.


In jullie schrijven wordt verwezen naar de bespreking van de aanpassing van het meerjarenplanning in de laatste gemeenteraad. De financiële situatie van deze stad is precair en de ruimte voor grote verschuivingen is beperkt. Binnen deze marges werden alle diensten uitgenodigd ruimte
te zoeken in om binnen de bestaande budgetten bijkomende inspanningen te doen voor de Brugse klimaatdoelen.


Daarnaast worden diensten gevraagd maximaal in te zetten op opportuniteiten van bijkomende inkomsten via subsidies en projectfinanciering allerlei: u heeft in het bulletin van antwoorden
kunnen lezen dat de stad Brugge in de laatste jaren zowel extra Vlaamse als Europese middelen heeft kunnen verwerven. Het voorstel voor een bijkomende lening werd reeds eerder door de
financieel beheerder onderzocht en werd niet opportuun geacht: de leninglast is reeds voldoende groot en er is geen ambitie om de schuldgraad in Brugge te verhogen.


Dit neemt niet weg dat de Stad Brugge zich wel degelijk verder voorbereidt en ruimte zoekt om de inspanningen die moeten gebeuren in het kader van de Brugse klimaatdoelen ook effectief mogelijk te maken. De aangekondigde studie om een financiële inschatting te krijgen wat
nodig is om de Brugse klimaatdoelen te realiseren wordt in 2023 uitgevoerd en zal deel uit maken van het beleidsvoorbereidend administratief memorandum dat tegen 2024 door de stadsadministratie
wordt samengesteld.


De woningrenovatie en het fossielvrij maken van de gebouwverwarming, zowel woningen als andere gebouwen, is zonder twijfel de grootste uitdaging. In de afgelopen maanden is belangrijk voorbereidend werk gestart om Bruggelingen daarin te stimuleren en te faciliteren. Daarbij denken we aan de opmaak van een warmtezoneringskaart, het uitschrijven van pilootprojecten rond ontzorging (zoals het traject buurtkracht in Assebroek), het versterken van de cel renovatieadvies, de verbetering
van de website ‘energieplatform.Brugge.be’, de organisatie van energieavonden dit najaar, de organisatie van een warmtenetcoalitie, enzovoort.


Deze activiteiten worden verder opgeschaald zodat we Bruggelingen een antwoord kunnen bieden op de vraag hoe ze hun woning op termijn zullen kunnen/moeten verwarmen. Zo wordt de warmtezoneringskaart ism. de VVSG binnenkort opgeschaald naar een ‘inspiratiekaart woningrenovatie’, waarmee we kunnen aangeven welke Brugse buurten de grootste opportuniteiten bieden om versneld werk te maken van woningrenovatie. Collectieve oplossingen zoals een warmtenetten zullen deel van deze
oplossing zijn. Evident zal het bestaande IVBO warmtenet een belangrijke rol spelen, maar dit warmtenet zal niet alle vragen beantwoorden. Het is ook voor de stad Brugge nog lang niet duidelijk hoe we de realisatie van extra warmtenetten moeten organiseren en faciliteren.


Net zoals in alle andere (Vlaamse) steden gaat het om een totale reorganisatie van onze warmtevoorziening, iets waar de Stad Brugge tot nu toe geen actieve rol in speelde. Het valt dan ook nog uit te zoeken welke oplossingen, structuren, actoren hierin een rol moeten opnemen en
hoe de financiering daarvan moet verlopen. De Stad Brugge neemt alvast het voortouw om via de warmtenetcoalitie de belangrijkste actoren regelmatig rond tafel te brengen, maar nu al is duidelijk dat geen van deze spelers de oplossing alleen zal kunnen realiseren.


Ook rond woningrenovatie moeten we duidelijk zijn: de verwachtingen dat we de 60.000 wooneenheden die Brugge telt volledig gaan ontzorgen bij renovatie is onhaalbaar en kan de Stad Brugge niet alleen organiseren. Het mag duidelijk zijn dat woningeigenaars zélf initiatief zullen
moeten nemen om hun woning energiezuinig en fossielvrij.


Het renovatietraject in Assebroek leert dat we daartoe nog zeer veel werk op de plank hebben bij zowel het mobiliseren van eigenaars als het vinden van geschikte technische oplossingen. We leren van dit traject en
zullen het uitbreiden naar andere wijken van zodra we de mogelijkheden daartoe hebben. Er wordt een bestek uitgeschreven om externe private partijen toe te laten dit soort ondersteuningstrajecten op te zetten vanaf voorjaar 2023. De vermelde ‘inspiratiekaart woningrenovatie’ zal daarbij richtinggevend zijn.

De extra middelen die de stad Brugge in kader van het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 ontvangt (176.000 Euro per jaar voor de periode 2023-2024-2025) zullen integraal ingezet worden voor het versterken van de inspanningen rond woningrenovatie.


We willen 2 extra personeelsleden aanwerven en toevoegen aan de bestaande cel woningrenovatie en deze beter organiseren op het ondersteunen van Brugse woningeigenaars om hun woning te renoveren.

De suggestie om in te zetten op meer windenergieproductie kunnen we alleen maar beamen: bijkomende lokale hernieuwbare energieproductie is zeer effectief in het verminderen van onze lokale CO2 uitstoot en moeten we dus stimuleren.


Het reeds gekende windplan is daartoe richtinggevend en zal ook
gerealiseerd worden. De stad Brugge is een van de weinige steden met een effectief windplan dat zowel voor burgers als investeerders een duidelijk en evenwichtig kader vormt. Zoals ook in de monitoring
opgenomen en door jullie vermeld zit de stad Brugge voor op schema wat betreft de realisatie van dezedoelen. Waar opportuniteiten zijn om deze voorsprong te versterken zullen we deze benutten.


De laatste suggestie om in te zetten op energiegemeenschappen is terecht en belangrijk. Energiedelen wordt de toekomst en moeten we als stadsbestuur helpen realiseren. De stad Brugge is reeds zelf
‘energiedeler’ door energieproductie en -consumptie tussen haar eigen gebouwen te realiseren.

Ook tussen particuliere gebruikers wordt dit energiedelen vanaf 2023 mogelijk en tal van experimenten zijn daarbij in voorbereiding. We hopen daarbij vooral ook Bruggelingen zelf te vinden die mee willen stappen en investeren in dit soort projecten. Ik nodig alvast ook de grootouders voor het klimaat uit om hierin mee te denken.


De rol van de WVI als beheerder van de Brugse bedrijventerreinen is daarin zeker ook belangrijk: bij nieuwe ontwikkelingen worden een verplichting opgenomen om op het bedrijfsdak te voorzien in
zonne-energie, bij lopende concessies wordt onderzocht hoe bedrijven gestimuleerd kunnen worden om meer zonnepanelen te voorzien, al dan niet in een energiegemeenschap.


Ook met de sociale huisvestingsmaatschappij Vivendo wordt gezocht naar formules om op hun woningaanbod zonnepanelen te voorzien. Recent werd in de raad van bestuur van Vivendo beslist om in te stappen in het project Aster en wordt op 100 sociale woningen zonnepanelen voorzien. Ook met
andere partijen wordt onderzocht hoe we op sociale woningen meer zonnepanelen kunnen realiseren.


Ik hoop met dit antwoord een aantal van jullie bezorgdheden weggenomen te hebben en ik reken vooral op de groeiende samenwerkingen en het benutten van onze lokale krachten en dynamiek om meer lokale
klimaatprojecten op poten te zetten. Ik dank de grootouders voor het klimaat voor hun inzet en betrokkenheid en blijven beschikbaar voor alle suggesties en voorstellen voor concrete actie.


Met vriendelijke groeten.


Dirk De fauw

Burgemeester



Lees hier de reactie van de Grootouders op dit antwoord van de burgemeester.


HET BRUGSE KLIMAATPLAN


Tegen 2030 willen we de lokale uitstoot van CO₂ in Brugge verminderen met bijna de helft. Samen met alle Bruggelingen en Brugse organisaties, verenigingen, ondernemingen vormen we ‘BruggeNaarMorgen, samen naar een klimaatneutraal en -robuust Brugge tegen 2050’.